Kelis metus trukęs tyrimas atskleidė, kas iš tikrųjų motyvuoja darbuotojus

Neseniai paskelbti kelis metus trukusio darbuotojų motyvacijos tyrimo rezultatai. Kaip skelbiama pranešime, gyvai apklausti beveik milijonas dirbančiųjų iš 73 šalių, tame tarpe ir Lietuvos. Pasak tyrime dalyvavusio lietuvio, apklausa buvo itin detali ir truko apie 5 valandas su nedidelėmis pertraukėlėmis.

© Neal Fowler

© Neal Fowler

Akivaizdu, jog toks tyrimas buvo būtinas norint išsiaiškinti kas iš tikrųjų motyvuoja darbuotojus ir užkirsti kelią įvairiausiems gandams arba apsimetėliams konsultantams. Nepriklausomų tyrimų duomenimis, įmonės visame pasaulyje kasmet išleidžia milijardus dolerių bandydamos pagerinti darbo sąlygas ir pakelti samdinių ūpą dirbti. Deja, ne visada išlaidos duoda laukiamą rezultatą ir itin aukšto lygio vadovų apklausa parodė, kad jie išlaidas motyvacijos žądinimui linkę laikyti neatsiperkančiomis.

Turbūt atėjo galas beprasmėms išlaidoms, ir daugelis vadovų galės lengviau atsikvėpti ir daryti užtikrintus sprendimus pasiremdami šio tyrimo rezultatais. Tyrimo išvados aktualios tiek vadovaujantiems multi-tūkstantinėms multi-kontinentinėms komandoms, tiek pradedančiąjam verslininkui, kuris yra pats sau viršininkas. Didesnis noras dirbti ir pasitenkinimas darbu galbūt jau bus pastebimas ir 2013 metų pirmąjame ketvirtyje, nes priemonių įgyvendimas yra paprastas ir greitas. Mokslininkai primena, kad dėl skirtingų žmonių savybių ir darbe patirtų išgyvenimų, motyvacija nebūtinai padidės visiems darbuotojams, tačiau garantuoja, kad labiau motyvuotais taps bent 85% samdinių.

Bandymai vienoje žinomoje, bet dar nenorėjusioje viešintis, Didžiosios Britanijos įmonėje parodė, kad darbo efektyvumas gali padidėti iki 20%. Pavadinimo nenorėjusi atskleisti didelė JAV informacinių technologijų bendrovė tyrėjams neseniai pranešė besiruošianti atleisti naujomis priemonėmis nesusimotyvavusius darbuotojus. Tiesiog išaugus efektyvumui ir proaktyvumui dalis žmonių tampa nebereikalingi, o įmonė dirbdama nišinėje rinkoje gamybos apimčių didinti nesirengia.

Mokslininkai pergyvena, kad dėl jų tyrimo rezultatų padidinusios efektyvumą įmonės nepradėtų masiškai atleidinėti darbuotojų, taip dar labiau prisidėdamos prie augančio nedarbo lygio pasaulyje.

Tyrimas prasidėjo dar 2008 metais, kai kelios tarptautinės įmonės, siekdamos objektyviai įvertinti motyvacines priemones ir jų veiksimingumą susibūrė į „Motivational Challenge Research Association“ asociaciją ir pasamdė 45 įvairių psichologijos sričių specialistus. 28 iš jų turėjo profesoriaus laipsnį, o dar 3 profesoriais tapo tyrimo metu.

Anot mokslininkų, sudėtingiausia buvo apdoroti didžiulius kiekius duomenų ir juose atrasti tikrąsias priežastis. Ne vieną kartą atrodė, kad formulė atrasta, tačiau ieškant patvirtinimo pasirodydavo, kad atrastas kriterijus tėra koreliacija, o ne priežastis. Populiariausia ir visiems jau žinoma koreliacija su pasitenkinimu darbe ir motyvacija yra darbo įdomumas. Tačiau išsiaiškinta, kad tai tėra motyvuotumo pasekmė – patenkintam žmogui bet kas tampa daugiau ar mažiau įdomu. Psichologai tik apgailestauja, kad šie tarpiniai ir netikslūs rezultatai išsprūsdavo į dienos šviesą ir sukeldavo didelį žiniasklaidos susidomėjimą. „Viešai paneigti gandų negalėjome, kol neturėjome vienareikšmių tyrimo rezultatų“ – Prancūzijos dienraščiui sakė tyrimams vadovaujantis profesorius. – „Labai džiaugėmės, kad pagaliau atėjo laikas, kai rezultatais esame tikri“.

Mokslininkai įsitikinę, kad pasitenkinimą darbu, atsidavimą įmonei ir motyvaciją siekti kuo geresnių rezultatą turi darbuotojai, kurių darbo vietoje patiestas ryškiai geltonas linoleumas. Paveiktų žmonių procentas svyruoja priklausomai nuo šalies, bet visur yra didesnis nei 85%. Labiausiai išskiriama Slovakija, kur geltona grindų danga motyvuoja net 97% apklaustųjų. Apie Lietuvą, deja, detalesnės informacijos nėra.

2012-12-01